Έρευνα της Petrofin Research - Η χρηματοδότηση ναυτιλιακών εταιρειών βαίνει συνεχώς μειούμενη
Κυριακή, 16 Ιουλίου 2017 03:00
Σε πτωτική πορεία βρίσκεται η χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin Research, οι 40 μεγαλύτερες τράπεζες στο χώρο της ναυτιλίας συγκέντρωναν στο τέλος του 2016 συνολικό χαρτοφυλάκιο 355,25 δισ. δολαρίων, μειωμένο κατά 42,3 δισ. δολάρια ή ποσοστό 10,6% σε σύγκριση με το 2015, ενώ στο τέλος του 2007 ήταν στα 352,3 δισ. δολάρια.
Όπως σημειώνει η Petrofin Research, αιτίες είναι οι συνεχείς ζημίες που παρουσιάζουν τα ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια κάποιων μεγάλων τραπεζών, η έλλειψη προοπτικών στον ναυτιλιακό κλάδο για τα επόμενα χρόνια, η πώληση ναυτιλιακών δανείων σε funds και τα υψηλά επιτόκια σε συνδυασμό με τα μικρά ποσοστά κάλυψης του κόστους των επενδύσεων στη ναυτιλία.
Τον έλεγχο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης έχουν, προς το παρόν, οι ευρωπαϊκές τράπεζες, αλλά περιορίζουν χρόνο με το χρόνο ολοένα και περισσότερο την παρουσία τους στον κλάδο.
Από τα 374 δισ. δολάρια το 2010, οι ευρωπαϊκές τράπεζες έπεσαν στα 221 δισ. το 2016. Την ίδια ώρα τα ασιατικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κερδίζουν έδαφος και από τα 66 δισ. το 2010 έφτασαν τα 117 δισ. την περσινή χρονιά.
Σύμφωνα, όμως, με επιμέρους ανάλυση της Petrofin Research, τόσο οι ευρωπαϊκές όσο και οι ασιατικές τράπεζες μείωσαν το χαρτοφυλάκιό τους το 2016 σε σύγκριση με το 2015 και μάλιστα κατά τα ίδιο ποσοστό.
Συγκεκριμένα, οι ευρωπαϊκές το 2015 είχαν στο χαρτοφυλάκιό τους 254 δισ. δολάρια έναντι 221 το 2016, ποσοστό μείωσης 12,9%.
Οι ασιατικές τράπεζες το 2016 είχαν στο χαρτοφυλάκιό τους 117 δισ. έναντι 128 δισ. το 2015, ποσοστό μείωσης 12,9%.
Το μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών στη συνολική χρηματοδότηση έφτασε το 62% από 83% το 2010, ενώ των ασιατικών είναι στο 33% από 15% το 2010.
Όπως εκτιμούν οι αναλυτές της Petrofin, έως το 2019 θα έχει ολοκληρωθεί η αποχώρηση μεγάλων τραπεζών από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και θα υπάρξει, ελπίζουν, ένα νέο ξεκίνημα.
Επιπλέον, όπως επισημαίνεται στην έρευνα της Petrofin, υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι ορισμένες τράπεζες σχεδιάζουν να εισέλθουν στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και θα απευθυνθούν στους μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες.
Όσον αφορά την ελληνόκτητη ναυτιλία, σύμφωνα με την Petrofin, τους μεγάλους πλοιοκτήτες προσεγγίζουν ιαπωνικοί και κινεζικοί τραπεζικοί όμιλοι προκειμένου να χρηματοδοτήσουν νέες παραγγελίες πλοίων σε τοπικά ναυπηγεία.
Στην πρώτη γραμμή
οι γερμανικές τράπεζες
Στον ευρωπαϊκό χώρο, την πρωτοπορία σε ό,τι αφορά τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση διατηρούν οι γερμανικές τράπεζες με χαρτοφυλάκιο 75 δισ. δολάρια, μειωμένο όμως κατά 51,2% σε σύγκριση με το 2010 που είχε διαμορφωθεί στα 154 δισ. δολάρια.
Στη δεύτερη θέση είναι οι σκανδιναβικές με 58 δισ. δολάρια, ενώ οι ελληνικές από τα 13 δισ. δολάρια του 2010 μειώθηκαν στα 7 δισ. Δολάρια.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
- Κ. Χατζηδάκης: Οι τραπεζικές προμήθειες από το 2025, θα είναι αρκετά χαμηλότερες
- Τα Lidl ανακαλούν χριστουγεννιάτικα ημερολόγια με σοκολατάκια
- Star Alliance: Ο Michael Rousseau νέος Πρόεδρος του Ανώτατου Εκτελεστικού Συμβουλίου
- Βράβευση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών από τον Β. Κικίλια
- €3 billion of EIB Group financing announced for farmers and bioeconomy
- ABN AMRO starts ‘Pay Later’ pilot for business clients