Βοτσαρίδης (INTERLIFE): Θεσμοθέτηση ΣΔIΤ για τις αποζημιώσεις από φυσικές καταστροφές

Σάββατο, 15 Ιουνίου 2024 12:08
Βοτσαρίδης (INTERLIFE): Θεσμοθέτηση ΣΔIΤ για τις αποζημιώσεις από φυσικές καταστροφές

Με κεντρικό θέμα «Η αντιμετώπιση Φυσικών Καταστροφών, ο ρόλος του Κράτους και της Ιδιωτικής Πρωτοβουλίας» πραγματοποιήθηκε στο Κτήμα Χρηστίδη στη Θεσσαλονίκη στις 14/6/2024 η, καθιερωμένη πλέον, εκδήλωση της INTERLIFE Ασφαλιστικής στο πλαίσιο του Ανοιχτού Μέρους της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της Εταιρίας.

Το κεντρικό θέμα της εκδήλωσης ανέπτυξε ως τιμώμενος προσκεκλημένος ομιλητής ο Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, Θεόδωρος Καράογλου, ενώ ακολούθησε η ομιλία του Προέδρου & Διευθύνοντος Συμβούλου της INTERLIFE Ασφαλιστικής, Ιωάννη Παν. Βοτσαρίδη.

«Απολύτως αναγκαία είναι η θεσμοθέτηση της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με τη μορφή ΣΔΙΤ, για τις αποζημιώσεις των πολιτών από φυσικές καταστροφές, καθώς η Πολιτεία δεν μπορεί -και στο μέλλον αυτό θα γίνει ακόμα δυσκολότερο- να αποζημιώνει μόνη της τους πληγέντες», τόνισε ο κ. Βοτσαρίδης, αποτυπώνοντας την αδυναμία αυτή σε ένα παράδειγμα: «Μόνο για τις πλημμύρες στη Θεσσαλία και τις παρακείμενες περιοχές η Πολιτεία έχει καταβάλει μέχρι σήμερα συνολικά 171 εκατ. ευρώ για αποζημιώσεις σε νοικοκυριά, επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και κτηνοτροφικές μονάδες. Και αυτό είναι μόνον ένα πολύ μικρό μέρος των τελικών αποζημιώσεων, δεδομένου ότι το συνολικό κόστος για τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες του 2023 υπολογίζεται σε 3,8 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, το εγγεγραμμένο κονδύλι στον φετινό προϋπολογισμό για φυσικές καταστροφές ανέρχεται μόλις σε 1 δισ. ευρώ και είναι εμφανές ότι, πέραν των καθυστερήσεων, οι αποζημιώσεις θα καλύψουν τελικά λιγότερο από το 50% των πραγματικών ζημιών. Από την πλευρά τους, οι ασφαλιστικές εταιρείες εκτιμούν ότι οι δικές τους αποζημιώσεις, για τις πυρκαγιές και τα φαινόμενα Daniel και Elias φτάνουν τα 450 εκατ.» επισήμανε και συμπλήρωσε πως, διαχρονικά στην Ελλάδα, οι αποζημιώσεις της Πολιτείας απέναντι σε τέτοιου είδους καταστροφές δεν ξεπερνούν το 40% της ζημιάς (συχνά και πολύ λιγότερο) και οι σχετικές διαδικασίες είναι εξαιρετικά χρονοβόρες.

Πρόσθεσε ότι τα 20 τελευταία χρόνια οι ασφαλιστικές κατέβαλαν περίπου 1 δισ. ευρώ για αποζημιώσεις από φυσικές καταστροφές, ενώ αντίστοιχα το ελληνικό Δημόσιο εκταμίευσε περί τα 2,3 δισ. ευρώ σε μια διετία (2020-2022) για πυρκαγιές και πλημμύρες. «Οι αποκλίσεις είναι τεράστιες και αποδεικνύουν, για άλλη μια φορά, ότι οι Έλληνες συστηματικά δεν ασφαλίζονται. Στην Ελλάδα μόνον το 16%-17%, δηλαδή το 1/7 περίπου των κατοικιών είναι ασφαλισμένες – κι απ’ αυτές, οι περισσότερες μόνον με τις βασικές καλύψεις και όχι έναντι των φυσικών καταστροφών. Η Ελλάδα δαπανά έξι φορές λιγότερα ποσά για ασφαλιστικές καλύψεις ως ποσοστό επί του ΑΕΠ της, σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ και ενώ είμαστε η πιο σεισμογενής χώρα στην Ευρώπη η έννοια της ασφάλισης έναντι σεισμού αγνοείται συστηματικά από πολίτες και κράτος» υπενθύμισε, για να προσθέσει ότι αν δημιουργείτο ένα σχήμα Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για τις αποζημιώσεις από φυσικές καταστροφές, η κάλυψη των ζημιών θα μπορούσε να φτάνει και στο 90%.

Την εκδήλωση πλαισίωσαν με την παρουσία τους, εκτός από Μετόχους, εκλεκτοί προσκεκλημένοι από τον τραπεζικό και χρηματιστηριακό χώρο, εκπρόσωποι τοπικών φορέων, δημοσιογράφοι, ακαδημαϊκοί κ.ά.

Μετά το πέρας των ομιλιών ακολούθησε δεξίωση στον υπαίθριο χώρο του Κτήματος Χρηστίδη.

Ολόκληρη η ομιλία του κ. Βοτσαρίδη:

Ένα μείζον θέμα που απασχολεί την Πολιτεία και την Κοινωνία στις μέρες μας είναι οι Φυσικές Καταστροφές. Η ταχεία οικονομική ανάπτυξη και η Κλιματική Αλλαγή καθιστούν τον πλανήτη όλο και πιο ευάλωτο, και, προς το παρόν, δεν φαίνεται να υπάρχει μια συντονισμένη διεθνής προσπάθεια για να αντιμετωπιστεί μακροπρόθεσμα το πρόβλημα.

Η Μέση Θερμοκρασία ανεβαίνει, οι ημέρες με καύσωνα στην Ελλάδα θα αυξηθούν κατά 15-20 ετησίως, η βροχόπτωση θα μειωθεί από 10% έως 30% και οι ημέρες υψηλού κινδύνου πυρκαγιάς θα αυξηθούν από 15% έως και 70%. Ήδη, το κόστος της Κλιματικής Αλλαγής στη χώρα μας υπολογίζεται ότι ροκανίζει το 1% του ΑΕΠ το χρόνο.

Οι ζημιές σε ανθρώπινες ζωές και περιουσίες από τις Φυσικές Καταστροφές είναι ανυπολόγιστες. Οι οικονομικές επιπτώσεις στις χώρες οι οποίες πλήττονται, τεράστιες. Τα στοιχεία του 2023 μιλούν για κόστος Φυσικών Καταστροφών διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων και των σεισμών, μεγαλύτερο από 250 δις δολάρια.

Τα Ακραία Καιρικά Φαινόμενα θα είναι πολύ συχνότερα στις επόμενες δεκαετίες που έρχονται, με όλες τις ανθρωπιστικές και οικονομικές συνέπειες που αυτό συνεπάγεται. Και θα πρέπει να ζήσουμε μ ‘αυτό.

Ειδικότερα στη χώρα μας, το 2023 ήταν ιδιαίτερα επιβαρυμένο. Οι εκτεταμένες πυρκαγιές στον Έβρο και σε άλλες περιοχές και οι πρωτοφανείς πλημμύρες στη Θεσσαλία άφησαν πίσω τους δεκάδες ανθρώπινα θύματα, καταστροφή φυσικού περιβάλλοντος και πολύ μεγάλες απώλειες περιουσίας.

Μόνο για τις πλημμύρες της Θεσσαλίας και σε παρακείμενες περιοχές η Πολιτεία έχει καταβάλει μέχρι σήμερα συνολικά 171 εκατ. € για αποζημιώσεις σε νοικοκυριά, επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και κτηνοτροφικές μονάδες. Και αυτό είναι μόνον ένα πολύ μικρό μέρος των τελικών αποζημιώσεων, δεδομένου ότι το συνολικό κόστος για τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες του 2023 υπολογίζεται σε 3,8 δις ευρώ.

Ωστόσο, το εγγεγραμμένο κονδύλι στον προϋπολογισμό του 2024 για Φυσικές Καταστροφές ανέρχεται μόλις σε 1 δις ευρώ και είναι εμφανές ότι, πέραν των καθυστερήσεων, οι αποζημιώσεις θα καλύψουν  τελικά λιγότερο από το 50% των πραγματικών ζημιών. Από την πλευρά τους, οι Ασφαλιστικές Εταιρίες, εκτιμούν τις δικές τους αποζημιώσεις για τις δασικές πυρκαγιές και τις δύο καταιγίδες Daniel & Elias να φτάνουν τα 450 εκατ. €

Συνολικά τα 20 τελευταία χρόνια οι Ασφαλιστικές Εταιρίες καταβάλλαμε περίπου 1 δις ευρώ για αποζημιώσεις από Φυσικές Καταστροφές.

Αντίστοιχα το ελληνικό Δημόσιο, σε 2 χρόνια  (2020-2022) κατέβαλε  2,3 δις ευρώ για Πυρκαγιές και Πλημμύρες.

Οι αποκλίσεις είναι τεράστιες και αποδεικνύουν, για άλλη μια φορά, ότι οι Έλληνες συστηματικά δεν ασφαλίζονται .Όπως είναι γνωστό, στην Ελλάδα μόνον το 16%-17%, δηλαδή το 1/7 περίπου των κατοικιών είναι ασφαλισμένες – κι απ’ αυτές, οι περισσότερες μόνον με τις βασικές καλύψεις και όχι έναντι των Φυσικών Καταστροφών.

Η Ελλάδα δαπανά 6 φορές λιγότερα ποσά για Ασφαλιστικές καλύψεις ως ποσοστό επί του ΑΕΠ της σε σχέση με το Μέσο Όρο της ΕΕ, παρ’ όλο που τα ασφάλιστρα στη χώρα μας είναι ακόμη εξαιρετικά χαμηλά. Και ενώ είμαστε η πιο σεισμογενής χώρα της Ευρώπης, η έννοια «ασφάλιση έναντι σεισμού» αγνοείται συστηματικά από τους πολίτες αλλά και από το Κράτος.

Παρά τις συμφορές που βιώνουμε, λοιπόν, οι Έλληνες συνεχίζουμε να μην έχουμε Ασφαλιστική Συνείδηση. Είναι εξαιρετικά επείγον, η Πολιτεία, αλλά και οι ίδιοι οι Ασφαλιστές να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Όπως η συστηματική ενημέρωση για την αξία και, κυρίως, για το περιεχόμενο της ασφαλιστικής κάλυψης, ώστε οι πολίτες να συνειδητοποιήσουν την έννοια της πρόληψης έναντι των Φυσικών Καταστροφών, χωρίς να χρειαστεί να βιώσουν τη δυσάρεστη εμπειρία τους.

Δεν αρκεί, όμως, μόνον η ενημέρωση. Τα κίνητρα, όπως οι φορολογικές απαλλαγές, (με ολική έκπτωση των Ασφαλίστρων Φυσικών Καταστροφών από το φορολογητέο εισόδημα) και η έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ  αποτελούν εν δυνάμει ισχυρή ώθηση για τον πολίτη να ασφαλιστεί. Παράλληλα, προσδίδουν επιπλέον έσοδα στο Κράτος, δεδομένου ότι από κάθε ασφαλιστικό συμβόλαιο το Δημόσιο εισπράττει φόρο 15%, ενώ ωφελείται επιπλέον και από τους φόρους που πληρώνουν οι Ασφαλιστικές Εταιρίες λόγω αύξησης των Εσόδων τους.

Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται από το πρώτο έτος εφαρμογής του μέτρου έκπτωσης  10% στον ΕΝΦΙΑ, τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα:

Από τις περίπου 6.167.000 κατοικίες που έχουν καταγραφεί στην Ελλάδα, περίπου το 1.000.000 έχει ιδιωτική ασφάλιση. Από αυτές, μόλις οι 215.000 περίπου πιστώθηκαν την έκπτωση του 10% στον λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ του 2023 λόγω της ασφάλισης του ακινήτου τους έναντι του κινδύνου Φυσικών Καταστροφών. Ο λόγος είναι ότι τα περισσότερα  Ασφαλιστήρια  Συμβόλαια αφορούσαν ακίνητα που είχαν πάρει Δάνειο από Τράπεζα, με διαμεσολαβητή (Bancassurance) την ίδια την Τράπεζα, χωρίς πρόβλεψη για σεισμό  ή για πλημμύρα. Άρα δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις.

Επιπλέον, το όφελος από το παραπάνω μέτρο για κατόχους ακινήτων με χαμηλές τιμές ζώνης ΕΝΦΙΑ, είναι πάρα πολύ μικρό, και δεν μπορεί να θεωρηθεί σοβαρό  κίνητρο. Αντίθετα, ευνοημένοι είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων με υψηλές τιμές ζώνης, που, όμως δεν είναι η πλειοψηφία.

Κατά συνέπεια, το κίνητρο της έκπτωσης στον ΕΝΦΙΑ  είναι κατ’ αρχήν καλό, αλλά το ποσοστό αυτής  της έκπτωσης, το 10%,  είναι πάρα πολύ μικρό και πρέπει να  αυξηθεί τουλάχιστον στο 25 % ώστε να υπάρχουν ουσιαστικά αποτελέσματα.

Τι γίνεται, όμως, στον υπόλοιπο κόσμο;  

Το πρόβλημα της αύξησης των αποζημιώσεων από Φυσικές Καταστροφές εξ αιτίας ακραίων φυσικών φαινομένων δημιουργεί αναταράξεις στην Ασφαλιστική Αγορά στην Αμερική και στην Ευρώπη. Στη Γαλλία πχ οδήγησε τις  Ασφαλιστικές Εταιρείες σε σημαντικές αυξήσεις στις ανανεώσεις των ήδη υπαρχόντων συμβολαίων, αλλά και σε ακραίες περιπτώσεις, στην άρνηση της κάλυψης, ενώ αντίστοιχες συνθήκες πληθαίνουν και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά στην Ευρώπη, στην Ελλάδα γνωστός επιχειρηματίας που έχει αποζημιωθεί δεκάδες εκατομμύρια και μάλιστα όχι μόνο μία φορά, δηλώνει ότι δεν θα δεχθεί αύξηση ασφαλίστρου, αλλά θα υιοθετήσει ένα μοντέλο αυτασφάλισης για την προστασία των περιουσιακών του στοιχείων.

Τα σχόλια, ……… δικά σας!

Ας επιστρέψουμε όμως στην αναντίρρητη ανάγκη ασφάλισης των περιουσιών από Φυσικές Καταστροφές και στο διάλογο που έχει ανοίξει περί «υποχρεωτικότητας»

Η υποχρεωτικότητα της Ασφάλισης επαγγελματικών και ιδιωτικών ακινήτων για Φυσικές Καταστροφές στην Ευρώπη εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές χώρες με έμμεσο ή άμεσο τρόπο. Ενδεικτικά:

  • Στην Ισπανία μέσω ειδικών τελών (που βαρύνουν τα συμβόλαια Ακινήτων, Ζωής και Αυτοκινήτων) τα οποία στη συνέχεια χρηματοδοτούν μέσω του Κράτους αποζημιώσεις από Φυσικές Καταστροφές.
  • Στην Ελβετία είναι υποχρεωτική η Ασφάλιση των Κτιρίων για Φυσικές Καταστροφές μέσω των Καντονιών, δηλ. της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
  • Στη Γερμανία είναι υποχρεωτική η ασφάλιση των κτιρίων για τους βασικούς κινδύνους.
  • Η Ιταλία προτιμά την πολιτική κινήτρων και δίνει φοροαπαλλαγή ίση με το 19% του ασφαλίστρου.

Στην Ελλάδα, η έννοια της «υποχρεωτικότητας» αντιμετωπίζεται με μεγάλη επιφύλαξη από την Πολιτεία και, προς το παρόν, εφαρμόζεται σε πολύ περιορισμένη κλίμακα. Το σχετικό Σχέδιο Νόμου, για ασφάλιση έναντι Φυσικών Καταστροφών δεν αφορά κατοικίες, αλλά μόνον έναν περιορισμένο αριθμό εταιρειών με τζίρο άνω των 2 εκατ. € (οι οποίες είναι ούτως ή άλλως ασφαλισμένες) και, ουσιαστικά, αφήνει απ’ έξω σχεδόν το 90% των επιχειρήσεων στη Ελλάδα, που είναι οι Μικρομεσαίες.  Αν θέλουμε το μέτρο να έχει επιτυχία θα πρέπει το ποσό να μειωθεί στο 1 εκατ. και μετά από ένα χρόνο να μειωθεί στις 500 χιλ. Και αυτό, γιατί το κυρίως ζητούμενο, είναι να ασφαλιστεί η μικρή προσωπική επιχείρηση, η οποία σε μια μεγάλη καταστροφή δεν θα έχει καμία άμυνα και, απλώς, θα κλείσει.

Η διαπίστωση είναι, για άλλη μια φορά, σαφής:

Την Ασφάλιση τη χρειάζεται, κυρίως, ο μικρός και ο αδύναμος.

Τώρα ας έρθουμε, στις κρατικές αποζημιώσεις:

Όπως είπαμε και προηγουμένως, η φύση και η έκταση των ζημιών από ακραία Φυσικά Φαινόμενα,  συνεχίζουν να απαιτούν τεράστιες αποζημιώσεις, που συχνά το Κράτος αδυνατεί να καταβάλει. Διαχρονικά, στην Ελλάδα οι αποζημιώσεις της Πολιτείας απέναντι σε τέτοιου είδους καταστροφές δεν ξεπερνούν το 40%  της Ζημιάς (συχνά και πολύ λιγότερο) και οι σχετικές διαδικασίες είναι εξαιρετικά χρονοβόρες. Αποτέλεσμα, οι περιουσίες καταστρέφονται και δεν μπορούν να επανασυσταθούν.

Είναι αυτονόητο, λοιπόν, ότι η Πολιτεία δεν μπορεί, και στο μέλλον θα μπορεί ακόμη λιγότερο, να αποζημιώνει, μόνη αυτή, τους πολίτες από Φυσικές Καταστροφές.

Προκύπτει, λοιπόν, ως απολύτως αναγκαίο να θεσμοθετηθεί με τη μορφή ΣΔΙΤ η συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ώστε οι Αποζημιώσεις να φθάνουν συνολικά το 90% των Ζημιών, με το ήμισυ και πλέον (αυτών των αποζημιώσεων) να καλύπτεται από Ιδιωτικές Ασφαλιστικές Εταιρίες. Οι οποίες, έχοντας την απαραίτητη Τεχνογνωσία για την εκτίμηση του προς ασφάλιση περιουσιακού στοιχείου, αλλά και τα προηγμένα μέσα για τις Πραγματογνωμοσύνες Ζημιών, μπορούν να συνεισφέρουν με ακριβέστερους υπολογισμούς και ταχύτερες διαδικασίες στη διεκπεραίωση των Αποζημιώσεων.

Οι πρακτικές αυτές είναι γνωστές και εφαρμόζονται ήδη στο εξωτερικό, πολύ συχνά και με τη συνδρομή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι, δε, ο μοναδικός τρόπος να αντιμετωπιστούν οικονομικά οι Φυσικές Καταστροφές, χωρίς δυσθεώρητα ύψη ασφαλίστρων, δεδομένου ότι με τις συμπράξεις αυτές δημιουργείται επιμερισμός των Δαπανών και Οικονομίες Κλίμακος.

Επιπλέον, σύμφωνα με σοβαρούς οικονομικούς και ασφαλιστικούς αναλυτές, προκύπτει και άλλη μια διάσταση στις Αποζημιώσεις Φυσικών Καταστροφών αποκλειστικά από κρατικούς πόρους:

Δεν είναι οικονομικά και ηθικά ορθό να επιβαρύνεται το σύνολο των φορολογουμένων πολιτών στην αποκατάσταση της ιδιωτικής περιουσίας ενός μέρους των πολιτών. Για το θέμα αυτό έχει ανοίξει τελευταία ένας μεγάλος διάλογος στους  πολιτικούς και ασφαλιστικούς κύκλους της Ευρώπης.

Εξάλλου, πέραν του «μη πολιτικά ορθού», υπάρχει και ένα δευτερογενές αρνητικό αποτέλεσμα: Με τις συνθήκες αυτές, του λεγόμενου «πατερναλιστικού καπιταλισμού», δηλαδή του κράτους-προστάτη, ο γενικός πληθυσμός δεν έχει κίνητρο να ασφαλιστεί, εάν πιστεύει ότι η Κυβέρνησή του θα καλύψει όλες τις Ζημίες.

Στο ίδιο πνεύμα, πριν από λίγους μήνες ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Στουρνάρας, τόνισε ότι «η σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα στην Ασφάλιση είναι η μελλοντική προοπτική», και μόνον έτσι μπορεί να αντιμετωπιστεί η τάση των πολιτών να αποταμιεύουν ελάχιστα για μια δύσκολη ώρα, διότι πιστεύουν ότι «έρχεται το Κράτος και καλύπτει σχεδόν τα πάντα»

Διά του λόγου το αληθές, οι μελέτες που διαθέτουμε δείχνουν ότι από το 1980 έως το 2018 μόνον το 2% των Ζημιών από Φυσικές Καταστροφές στη χώρα μας καλύφθηκε από την Ιδιωτική Ασφάλιση.

Όλες οι απόψεις, λοιπόν, συγκλίνουν ότι για να καλυφθεί αυτό το κενό, πρέπει να υπάρξουν άμεσα και στην Ελλάδα συμπράξεις του Δημοσίου με τις Ασφαλιστικές Εταιρίες, όπως είναι και η ταχέως αναπτυσσόμενη τάση σήμερα σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Ήδη, οι Έλληνες Ασφαλιστές παίρνουν τη σκυτάλη και ετοιμάζουν, μέσω της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, συγκεκριμένες προτάσεις, σε συνεργασία με τους Αντασφαλιστές, ώστε να υλοποιηθούν αυτές οι ΣΔΙΤ με το Κράτος.

Πρόσφατη Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος εκτιμά ότι η Κλιματική Αλλαγή και οι συνεπακόλουθες Φυσικές Καταστροφές στη χώρα μας θα έχουν ως αποτέλεσμα, το συνολικό σωρευτικό κόστος να φτάσει έως το έτος 2100 το συγκλονιστικό ποσό των 700 δισεκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή πάνω από 3 φορές  το ελληνικό ΑΕΠ – εφόσον βέβαια δεν αντιδράσουμε και δεν πάρουμε τα κατάλληλα μέτρα έως τότε.

Το σενάριο είναι εφιαλτικό και, βέβαια, ελπίζουμε να μη γίνει ποτέ πραγματικότητα. Ωστόσο παραμένει μια ηχηρή και αγωνιώδης προειδοποίηση για αφύπνιση και ενεργοποίηση, όχι αύριο, αλλά χθες!

Ο χρόνος μας τελειώνει. Η μήπως μας τελείωσε;

Ομιλία Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης, Θ. Καράογλου

Αξιότιμε Πρόεδρε και Διευθύνοντα Σύμβουλε της INTERLIFE, κ. Γιάννη Βοτσαρίδη,

Εκλεκτά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου,

Υψηλοί προσκεκλημένοι,

Κυρίες και κύριοι,

Φίλες και φίλοι, 

ευχαριστώ για την ευγενική πρόσκληση να παραστώ στην Τακτική Γενική Συνέλευση της εταιρείας και να είμαι κεντρικός ομιλητής στην ενδιαφέρουσα και επίκαιρη εκδήλωση που διοργανώνετε με θέμα το ρόλο του κράτους και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας όσον αφορά στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.

Σας συγχαίρω για την πρωτοβουλία, καθώς η κλιματική αλλαγή είναι μια σκληρή πραγματικότητα την οποία βιώνουμε, με τη Βόρεια Ελλάδα να έχει δοκιμαστεί από έντονα φαινόμενα.  

Η πυρκαγιά που έπληξε τον Έβρο το περασμένο καλοκαίρι, η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και η σφοδρή καταιγίδα "Daniel" στη γειτονική Θεσσαλία, η χειρότερη στην Ελλάδα τον τελευταίο αιώνα, καθώς έπεσε διπλάσια ποσότητα νερού σε μια ημέρα από όση πέφτει στο Λονδίνο έναν ολόκληρο χρόνο, υπενθυμίζουν ότι η κλιματική κρίση είναι παρούσα.

Δεν αφορά το μέλλον, είναι ήδη εδώ...

Το ίδιο και οι συνέπειες της, όπως επιβεβαιώνουν σε υψηλούς τόνους οι επιστήμονες,

αλλά και σε δραματικούς η ίδια η ζωή.  

Όταν, σύμφωνα με δεδομένα της υπηρεσίας κλιματικής αλλαγής του Ευρωπαϊκού προγράμματος Copernicus:

-το καλοκαίρι του 2023 καταγράφεται από τους επιστήμονες ως το θερμότερο στα χρονικά,

-ο χειμώνας ήταν ο θερμότερος στην Ελλάδα

-και το πρώτο τρίμηνο του 2024 καταρρίφθηκαν ρεκόρ θερμοκρασιών στην πατρίδα μας,

είναι προφανές ότι μπροστά μας εξελίσσεται μια αλληλοσυνδεόμενη κατάσταση, η οποία αποτυπώνεται στις συχνές μεταβολές του καιρού.

Αναλογιστείτε ότι στην Ευρώπη, τα τελευταία 5 χρόνια, η μέση θερμοκρασία είναι σχεδόν 2 βαθμούς Κελσίου υψηλότερη από το ασφαλές όριο, ενώ στις 23 Μαΐου του 2023 "έσπασαν" την ίδια ημέρα τρία κλιματολογικά ρεκόρ σε τρεις δείκτες με ιδιαίτερη σημασία για την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Αναφέρομαι στον δείκτη επιφανειακής θερμοκρασίας της θάλασσας, στον δείκτη θερμοκρασίας αέρα και στην έκταση θαλάσσιου πάγου που σημείωσε ιστορικό χαμηλό.

Απέναντι σε αυτές τις καταστάσεις, που πλέον είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση, η Πολιτεία προσαρμόζεται και προετοιμάζεται, χαράσσοντας γραμμές άμυνας σε συνεργασία με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού.

Η άμεση προσαρμογή σημαίνει επικαιροποίηση μελετών νέων υποδομών, συντήρηση υφιστάμενων και λήψη μέτρων πυροπροστασίας και πυρασφάλειας.

Στην πατρίδα μας, έχουμε διαθέσει εκατοντάδες εκατομμύρια για την άμβλυνση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης. Επίσης, ψηφίσαμε τον πρώτο κλιματικό νόμο, επενδύουμε στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ενώ η κρατική αρωγή ήταν άμεση όπου χρειάστηκε, αφού η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής είναι κεντρική συνιστώσα των κυβερνητικών πολιτικών που εφαρμόζουμε.

Το διαπιστώσατε με τη δέσμη μέτρων που λάβαμε για τον Έβρο όπως η παροχή στεγαστικής συνδρομής σε φυσικά και νομικά πρόσωπα για την αποκατάσταση κτηρίων, η επιδότηση ενοικίου και συγκατοίκησης, η επιχορήγηση σε πληγείσες επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

Ακόμη, οι αποζημιώσεις για τις πρώτες ανάγκες των νοικοκυριών, η αναστολή καταβολής φορολογικών υποχρεώσεων, η αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, η τριετής απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, η ρύθμιση και αναστολή ασφαλιστικών εισφορών, η αναστολή συμβάσεων εργασίας, η έκτακτη χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ και η επέκταση του προγράμματος Κοινωνικού Τουρισμού της ΔΥΠΑ, είναι ενδεικτικές της μέριμνας που επιδεικνύει η Πολιτεία.

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού, η Κυβέρνηση διπλασιάζει τα κονδύλια της κρατικής αρωγής από τα 300 στα 600 εκατομμύρια ευρώ, που είναι το ειδικό αποθεματικό που έχουμε στη διάθεσή μας για την άμεση αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

Σχετικά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στις 28 Δεκεμβρίου 2023 δημοσιεύτηκε η πρόσκληση του υπουργείου Εσωτερικών, στον άξονα προτεραιότητας 2.4 "Πρόληψη και διαχείριση κινδύνων", με τίτλο "Πρόγραμμα Φυσικών Καταστροφών για τους ΟΤΑ Α' και Β΄ βαθμού", η οποία αφορούσε έκτακτη χρηματοδότηση ύψους 32,18 εκατομμυρίων ευρώ.

Πρόκειται για νέα επιπρόσθετη οικονομική ενίσχυση Δήμων, Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης Περιφερειών, προκειμένου οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις φυσικών καταστροφών.

Αθροίζοντας, λοιπόν, την έκτακτη χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ, ούτως ώστε να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού, τις κακοκαιρίες "Daniel" και "Elias", καθώς και άλλες φυσικές καταστροφές, αυτή ανέρχεται σε 177,6 εκατομμύρια ευρώ.   

Επίσης, το Κράτος, αξιοποίησε προγράμματα όπως το "Δάρδανος ΙΙ", στο πλαίσιο του γενικού σχεδίου πολιτικής προστασίας "Ξενοκράτης", ενώ η πρόληψη και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στη χώρα μας συγκαταλέγεται στις προκλήσεις της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης.

Εξίσου σημαντικό, για να μην πω κομβικό, είναι το εθνικό πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας "ΑΙΓΙΣ", το οποίο περιλαμβάνει σειρά ποικίλων και στοχευμένων παρεμβάσεων για την ενίσχυση υποδομών και τεχνικού εξοπλισμού, την αναβάθμιση δεξιοτήτων ανθρωπίνων πόρων, την ενσωμάτωση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, αλλά και την προώθηση της καινοτομίας στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας. Είναι για μια πολυεπίπεδη παρέμβαση, ύψους περίπου 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, σημαντική παράμετρο της οποίας είναι η πρόσφατη υπογραφή για την απόκτηση εννέα Canadair CL 215, τελευταίας γενιάς, πενήντα χρόνια μετά την αγορά των προηγούμενων. Το κόστος των επτά Canadair, με χωρητικότητα νερού περί τους 6 τόνους, θα καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ κι ευρωπαϊκών προγραμμάτων της επόμενης περιόδου, ενώ τα άλλα δυο θα αποκτηθούν μέσω του προγράμματος RescEU.

Πρόκειται για μια παρακαταθήκη στο Πυροσβεστικό Σώμα, στους συμπολίτες μας, στην πατρίδα μας, που συνδράμει οργανωμένα και δομημένα στην Πολιτική Προστασία.

Γιατί, δεν εστιάζουμε μόνο στον μετριασμό των επιπτώσεων, αλλά δίνουμε έμφαση και στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.

Επενδύουμε, δηλαδή, στο τρίπτυχο πρόληψη, ανθεκτικότητα, ετοιμότητα, μεγαλώνοντας τη δεξαμενή των εργαλείων  που θα έχουμε στη διάθεσή μας και θα μας επιτρέψουν να χαράξουμε ένα συνολικό σχέδιο άμυνας. Και αυτό είναι σημαντικό, καθώς ο απρόβλεπτος παράγοντας των φυσικών καταστροφών στοιχειώνει τη δημοσιονομική προοπτική κάθε οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού όσο αυξάνεται η αβεβαιότητα τόσο αυξάνονται οι δαπάνες που θα απαιτούνται για την κάλυψη των ζημιών.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι οι πόροι του Κράτους δεν είναι ανεξάντλητοι. Σύμφωνα με τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, κ. Γιάννη Στουρνάρα, το κόστος της κλιματικής αλλαγής για την Ελλάδα έως το τέλος του αιώνα υπολογίζεται σε 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Δηλαδή 1% του ΑΕΠ σε σημερινή αξία. Άρα, τα φυσικά φαινόμενα είναι μια πραγματικότητα, μια φυσική διεργασία αν προτιμάτε, την οποία πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε από κοινού.

Εδώ μπαίνει ο παράγοντας ιδιωτική πρωτοβουλία, ο οποίος συνδέεται άμεσα με την συνεκτική στρατηγική που εφαρμόζει η ελληνική Κυβέρνηση όσον αφορά στην ενίσχυση της πρόληψης, στην αποτελεσματική διαχείριση των επιπτώσεων και στην αποκατάσταση των ζημιών όπου κρίνεται αναγκαίο.

Ο εκσυγχρονισμός και η ενίσχυση της κρατικής αρωγής, προκειμένου να ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες πολιτών και επιχειρήσεων είναι η μια διάσταση.

Διότι, ταυτόχρονα με την αρωγή του Κράτους, σημαντική είναι και η παράμετρος της ιδιωτικής ασφάλισης έναντι φυσικών καταστροφών.

Στην κατεύθυνση αυτή, στο Ν. 4797/2021 συμπεριελήφθησαν διατάξεις που λειτουργούν ως κίνητρο υπέρ της ιδιωτικής ασφάλισης, αφού προβλέπεται η δυνατότητα για τις ασφαλισμένες επιχειρήσεις να λαμβάνουν την κρατική επιχορήγηση, επιπλέον της αποζημίωσης που λαμβάνουν από την ασφαλιστική εταιρεία, για το ποσό της ζημιάς που δεν καλύπτεται από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Επίσης, ορίστηκε ότι το ποσό της ζημιάς που καταβάλλεται από την ασφαλιστική εταιρεία είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, ενώ ακολούθησαν παρεμβάσεις που μείωσαν τα αντικίνητρα που υπήρχαν για την ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών.

Η υπαγωγή των κτηριακών εγκαταστάσεων και των επιχειρήσεων προς αποζημίωση στο θεσμικό πλαίσιο της στεγαστικής συνδρομής που έχει συγκεκριμένα όρια ως προς το ύψος της κτηριακής αποζημίωσης, ο ορισμός ανώτατου ορίου κρατικής επιχορήγησης για κάθε επιχείρηση, το οποίο η Κυβερνητική Επιτροπής Κρατικής Αρωγής έχει προσδιορίσει στις 120.000 ευρώ, όσο είναι δηλαδή το ύψος της κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή και η εφαρμογή κλίμακας ως προς το ποσοστό κάλυψης της  εκτιμηθείσας ζημιάς, ώστε για μεγαλύτερες επιχειρήσεις το ποσοστό κάλυψης να είναι μικρότερο, είναι ρυθμίσεις που προωθούν την εκούσια ασφάλιση επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών.

Αντίστοιχα, το 2023, με το άρθρο 44 του Νόμου 5045, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θεσμοθέτησε τη χορήγηση φορολογικών κινήτρων, όπως η μείωση 10% στον ΕΝΦΙΑ για την ασφαλισμένη κατοικία φυσικού προσώπου έναντι φυσικών καταστροφών.

Συνεπώς, διαμορφώνεται μια νέα ασφαλιστική κουλτούρα που θα λειτουργεί συμπληρωματικά στην κρατική προστασία και στήριξη και θα συμπορεύεται μαζί της στη διαχείριση των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών. 

Άλλωστε, διαχρονικά, ο θεσμός της ασφάλισης, μέσω της απορρόφησης κινδύνων, διαδραματίζει σημαντικό οικονομικό και κοινωνικό ρόλο, αφού συμβάλλει στην εθνική προσπάθεια για σταθερή και βιώσιμη ανάπτυξη.

Με λίγα λόγια, μέσω της σύμπραξης των δράσεων της Πολιτείας και του κλάδου της ιδιωτικής ασφάλισης διασταυρώνονται και αλληλοσυμπληρώνονται οι έννοιες της κοινωνικής προστασίας και της ατομικής ευθύνης. 

Με αυτές τις σκέψεις, εύχομαι αφενός να μην σας κούρασα και αφετέρου τα καλύτερα στην INTERLIFE, που πρωταγωνιστεί στον κλάδο της.

Το πιστοποιούν η κερδοφορία της, η αύξηση παραγωγής, η αύξηση ενεργητικού και επενδύσεων, καθώς και οι υψηλοί δείκτες φερεγγυότητας.

Το γεγονός ότι τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 17,29 εκ. ευρώ το 2023, τα εγγεγραμμένα ασφάλιστρα σε 93,82 εκ. ευρώ, τα δεδουλευμένα ασφάλιστρα σε 88,56 εκατομμύρια ευρώ και τα ίδια κεφάλαια διαμορφώθηκαν στα 130,99 εκ. ευρώ,

είναι αποτέλεσμα σκληρής, μεθοδικής και αποτελεσματικής δουλειάς.

Δεν έτυχαν, πέτυχαν!

Και αυτό πιστώνεται σε κάθε μια και σε κάθε έναν από εσάς, που κάνετε αυτήν την εταιρεία να ξεχωρίζει!

Οραματιστήκατε την επιτυχία και την κάνατε πράξη!

Δημιουργήσατε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες σας και επενδύσατε σε αυτές!

Άλλωστε, κάθε επιτυχημένη επιχείρηση είναι οι άνθρωποί της!

Σας ευχαριστώ.

Videos

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 9
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 9

    • Watch Video

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 6
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 6

    • Watch Video

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 4
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 4

    • Watch Video

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 2
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 2

    • Watch Video

Tα cookies μας βοηθούν να σας παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας συμφωνείτε στη χρήση των cookies.
Ok