«Ανάσα» στην οικονομία εξακολουθεί να δίνει η ελληνική ναυτιλία που παραμένει, παρά τα σοβαρά προβλήματα, εθνικό κεφάλαιο και διατηρεί την πρώτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη. Όπως αναφέρει η ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, «οι εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών ανέρχονται περίπου στα 136 δισεκατομμύρια ευρώ για τα έτη 2007 - 2016. Η ναυτιλιακή βιομηχανία απασχολεί περίπου 200.000 άτομα, ενώ η ΕΕΕ έχει υπογραμμίσει «τη δυνατότητα της βιομηχανίας να προσφέρει επιπλέον ευκαιρίες απασχόλησης στους Έλληνες για μια σταδιοδρομία στη θάλασσα μέσα σε ένα διεθνώς ανταγωνιστικό πλαίσιο». Όμως, τα τελευταία χρόνια, λόγω των capital controls μειώθηκε το ναυτιλιακό συνάλλαγμα. «Το α΄ εξάμηνο του 2016 οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών ήταν 3,6 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας μείωση 42,42% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 που ήταν 6,42 δισεκατομμύρια ευρώ. «Η ελληνική ναυτιλία, η οποία δεν αποτέλεσε ποτέ μέρος της κρίσης χρέους του ελληνικού κράτους, στις κινήσεις κεφαλαίων γνώρισε σημαντικές διαταραχές στην καθημερινή λειτουργία της εξαιτίας των περιορισμών στις κινήσεις κεφαλαίων. Ως εκ τούτου, ένας σημαντικός αριθμός ναυτιλιακών επιχειρήσεων αναγκάστηκε να μεταφέρει έσοδα των πλοίων στο εξωτερικό, προκειμένου να είναι σε θέση να εκπληρώσουν έγκαιρα και αποτελεσματικά τις διεθνείς οικονομικές τους υποχρεώσεις», επισημαίνει η ΕΕΕ. Ως θετικό καταγράφεται το γεγονός ότι στο διάστημα Ιουλίου - Δεκεμβρίου 2016 οι εισροές ξένου συναλλάγματος ανήλθαν σε 4,22 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 20% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 που ήταν 3,54 δισεκατομμύρια ευρώ. Συνολικά, το 2016 οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από τη ναυτιλία ήταν 7,81 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας μείωση 22% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 που ήταν 9,97 δισεκατομμύρια ευρώ. Στην πρώτη θέση η ελληνική ναυτιλία Στην έκθεση υπογραμμίζεται και η ηγετική θέση που διατήρησε η ελληνόκτητη ναυτιλία στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης: Ο στόλος ανέρχεται σε 4.585 πλοία (άνω των 1.000 gt) συνολικής χωρητικότητας 342,75 εκατομμυρίων τόνων (dwt) παρουσιάζοντας αύξηση σε ποσοστό περίπου 0,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αντιπροσωπεύει το 19,19% του παγκόσμιου στόλου σε dwt και το 48,29% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Το 2016 η ελληνική σημαία αριθμούσε 759 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 42,38 εκατομμυρίων gt. Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση διεθνώς και τη δεύτερη στην Ε.Ε. (σε dwt). Ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 27,76% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 21,53% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων ξηρών χύδην φορτίων και το 15,94% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου. Η τοποθέτηση του Θ. Βενιάμη Στην τοποθέτησή του στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο πρόεδρός της, Θεόδωρος Βενιάμης, επισημαίνει τον σημαντικότατο ρόλο που διαδραματίζει η ελληνική ναυτιλία τόσο για την οικονομία της Ελλάδας όσο και για την παγκόσμια. «Η ελληνική πλοιοκτησία διατήρησε το σημαντικό ποσοστό του 20% συμμετοχής της στην παγκόσμια χωρητικότητα, παραμένοντας δραστήρια στις αγοραπωλησίες πλοίων και επιβεβαιώνοντας την αντοχή της αλλά και την έμφυτη ικανότητά της στην αξιοποίηση των κύκλων των ναυτιλιακών κρίσεων, καθώς και των επιχειρηματικών ευκαιριών που αυτές δημιουργούν», τονίζει ο κ. Βενιάμης. Στη συνέχεια ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρεται στις διεθνείς εξελίξεις οι οποίες διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο δραστηριοποιείται η ναυτιλία: «Το 2016 ήταν μία ακόμη χρονιά πολυδιάστατων προκλήσεων για τη ναυτιλία, αλλά και μία χρονιά από την οποία η ελληνόκτητη ναυτιλία αναδύθηκε πιο δυνατή τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Η ναυτιλία συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις αναταράξεις μιας κάκιστης ναυλαγοράς λόγω της συνεχιζόμενης υπερπροσφοράς χωρητικότητας και της επακόλουθης ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης, πιεζόμενη περαιτέρω και από τη δυστοκία στις πηγές χρηματοδότησής της. Ωστόσο, οι πρώτοι μήνες του 2017 δείχνουν σημάδια μικρής ανάκαμψης. Ο πρόεδρος της ΕΕΕ κάνει ειδική αναφορά στις σχέσεις ελληνικού κράτους και ναυτιλίας: «Ναυτιλιακή κοινότητα και Πολιτεία μοιράζονται τον κοινό στόχο να διατηρηθούν αλλά κυρίως να ενισχυθούν περαιτέρω οι δεσμοί της ναυτιλίας με τον τόπο της. Αυτό προϋποθέτει σεβασμό και υποστήριξη του θεσμικού ναυτιλιακού πλαισίου, καθώς και αναγέννηση της ναυτοσύνης των Ελλήνων». Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του υπογραμμίζει: «Αποτελεί επιχειρηματικό αλλά κυρίως εθνικό μας στόχο να συνεχίσουμε να προσφέρουμε στην πατρίδα μας το προνόμιο να κατέχει την πρώτη ναυτιλία διεθνώς. Η ιστορικά επιτυχής διαδρομή της ναυτιλίας μας αποδεικνύει ότι έχουμε τη δυναμική να το επιτύχουμε, ακόμη και μέσα στο σύγχρονο σύνθετο και απρόβλεπτο οικονομικό και πολιτικό διεθνές γίγνεσθαι. Η εκπροσώπηση μιας τόσο μεγάλης βιομηχανίας εθνικού και διεθνούς βεληνεκούς είναι ιδιαίτερη τιμή αλλά και ευθύνη. Η συσπείρωση όμως της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας γύρω από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών αποτελεί ύψιστο συλλογικό καθήκον, καθώς και αναμφισβήτητα το πιο αποτελεσματικό διαπραγματευτικό ατού ώστε να ανταποκριθούμε με επιτυχία στον κοινό αυτό στόχο».
Έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών – Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να στηρίζει την οικονομία
Σάββατο, 15 Ιουλίου 2017 03:00ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
- Κ. Χατζηδάκης: Οι τραπεζικές προμήθειες από το 2025, θα είναι αρκετά χαμηλότερες
- Τα Lidl ανακαλούν χριστουγεννιάτικα ημερολόγια με σοκολατάκια
- Star Alliance: Ο Michael Rousseau νέος Πρόεδρος του Ανώτατου Εκτελεστικού Συμβουλίου
- Βράβευση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών από τον Β. Κικίλια
- €3 billion of EIB Group financing announced for farmers and bioeconomy
- ABN AMRO starts ‘Pay Later’ pilot for business clients